ĮDOMU.LT - įdomiausios naujienos ir geriausi straipsniai

Įdomūs straipsniai apie kosmosą, gyvūnus, šalis ir pasaulį. Neįprasti faktai apie žmones, jų nutikimus ir atradimus.

Autonominių automobilių istorija


Daugelį metų idėja apie automobilius be vairuotojų atrodė kaip mokslinė fantastika - žavi, teoriškai įmanoma, tačiau praktiškai nepasiekiama. Esame laimingi dėl to, jog tikriausiai sulauksime laiko, kai automobiliai nereikalaujantys vairuotojų užkariaus gatves, mat šis žingsnis jau dabar yra pasiekiamas ranka. Tiesa, automobilius nereikalaujančius vairuotojo reikėtų aiškiai atskirti į dvi skirtingas grupes - tai automobiliai, kuriuos galima valdyti per nuotolį, nereikalaujantys vairuotojo, bei automobiliai, kuriems nereikalinga jokia kontrolė ir kurie gali patys priimti sprendimus (autonominiai). Būtent apie pastaruosius dabar ir pakalbėsime.

Norint atsekti autonominių automobilių istorijos pradžią, tikriausiai derėtų pakalbėti apie pirmuosius bandymus valdyti automobilį per atstumą. Nors tai ir nėra tikrasis automobilio autonomiškumas, tačiau tai yra pirmieji bandymai į gatves paleisti automobilius, už kurių vairo nesėdi žmogus, todėl istoriškai tai yra svarbu. Nuo to laiko jau praėjo beveik šimtas metų - pirmieji išradėjai bandę radijo kontrolę pritaikyti automobiliams tai darė dar 1920 metais. Bandymas buvo iš tiesų sėkmingas, mat automobilis be vairuotojo išriedėjo į Niujorko gatves ir važiavo per eismo spūstis. Jis buvo valdomas radijo bangomis, iš kito automobilio, kuris važiavo iš paskos. Siunčiami signalai kontroliavo mažus įrenginius, kurie ir valdė automobilį be vairuotojo.

Gaila, tačiau po šio bandymo, nieko rimtesnio autonominių automobilių srityje pasiekti nepavyko dar daugelį metų. Kiti rimtesni bandymai įvyko tik 1980 metais, kuomet Mercedes kompanija už savo pagaminto automobilio vairo pasodino ne žmogų, o robotą. Ši mašina išriedėjo į gatves ir pasiekė net 60 kilometrų per valandą greitį. Būtent nuo devintojo dešimtmečio reikalai gerokai pasistūmėjo į priekį - įvairios kompanijos ir universitetai bei juose dirbantys mokslininkai “užsidegė” idėja pagaminti automobilį, kuriam nereikėtų vairuotojo. Tai davė apčiuopiamų vaisių jau 1995 metais, kuomet Carnegie Mellon universitetas įvykdė programą “No Hands Across America”, kas išvertus į lietuvių kalbą reikštų “aplink Ameriką be rankų”. Programos metu pusiau autonominis automobilis nuvažiavo net 5000 tūkstančius kilometrų. Kodėl pusiau autonominis? Todėl, kad akceleratoriaus ir stabdžių pedalai saugumo sumetimais buvo valdomi žmogaus. Sekančiais, 1996 metais, panašus ir galbūt net dar įspūdingesnis projektas įgyvendintas Italijoje - “ARGO” projekto metu, automobilis Lancia Thema su viso labo 2 nespalvoto vaizdo kameromis, skirtomis pastebėti kelio kliūtis ir jas analizuoti, nukeliavo beveik 2000 kilometrų.

Sekantis lūžis autonominių automobilių kūrime įvyko 2009 metais. Kompanija Ford standartiniuose automobiliuose pradėjo montuoti automatinio parkavimosi sistemas. Kitais metais estafetę perėmė netikėtas žaidėjas - kompanija Google. Jau 2012 metais jie sukūrė autonominio automobilio prototipą, kuris netgi pavežėjo aklą žmogų. Tais pačiais metais Google pažadėjo, jog per sekančius 5 metus tokie automobiliai bus viešai pardavinėjami ir prieinami visiems. Prie Google prisijungė ir Nissan bei Mercedes automobilių gamintojai, kurie pareiškė, jog jau 2020 metais pardavinės standartinius autonominių automobilių modelius.

Prototipų ir neįgyvendintų pažadų virtinė baigėsi 2015 metais, kuomet Tesla rinkai pristatė Model S. Nors šis modelis ir nėra visiškai autonominis, tačiau jis gali būti vertinamas kaip 92 procentais autonominis. Vairuotojas vis tiek privalo sėdėti už šio automobilio vairo ir karts nuo karto uždėti rankas ant vairo bei atlikti kai kuriuos veiksmus, kurių automobilis nesugeba atlikti pats. Šiai dienai būtent Tesla gaminami automobiliai yra arčiausiai to, ką galime vadinti autonominėmis mašinomis. Ateitis tikrai atrodo šviesi - tokios kompanijos kaip Tesla, Mercedes ar Google turi reikiamus resursus ir žinias, kad greitu metu galėtų pristatyti 100 proc. autonominį automobilį, kurį galės nusipirkti kiekvienas žmogus, turintis pakankamai lėšų.
Parašė Šarūnas Klenauskas 2017 m. lapkričio 28 d., perskaityta 34 k.
Visi straipsniai priklauso idomu.lt naujienų svetainei. Be sutikimo kopijuoti draudžiama.

Suradai klaidą ar neveikiančią nuorodą?

Pažymėkite problemos fragmentą pele ir paspauskite Ctrl + Enter.

Atsidariusiame lange aprašyk problemą ir išsiųsk pranešimą administracijai.

Parašyk savo nuomonę

reload, if the code cannot be seen

Pasaulis

Paskolų klubas

Kalendorius

«    Gruodis 2017    »
PirAntTreKetPenŠešSek
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kuri tema Jus labiausiai domina?

Euroecredit paskolos