Kada buvo atrastos Saulės sistemos planetos?

Kosmosas vis dar pilnas įdomybių ir neatrastų planetų, tačiau bent jau savo, Saulės sistemą, mes pažįstame pakankamai gerai. Rimtesni atradimai prasidėjo dar prieš kelis šimtmečius, o pirmosios planetos pradėtos stebėti dar seniau - kadangi 5 planetos apie kurias sužinojo žmonės Žemėje buvo matomos plika akimi, tikslų jų atradimo laiką nustatyti sunku. Pateikiamame sąraše datos nurodomos kuo tikslesnės - jei tikslus laikas nėra užfiksuotas, bandoma jį nustatyti bent preliminariai.

Plutonas - 1930 m.

Iki šių dienų vis dar netyla diskusijos ar Plutonas turėtų būti vadinamas planeta, ar ne. Paskutiniu metu visi apsistoja ties terminu mažoji planeta, kuris jai buvo oficialiai suteiktas 2006 metas., Plutonas buvo atrastas 1930 metais. Mokslininkas vardu Clyde Tombaugh, Arizonos observatorijoje tyrinėjo dangų norėdamas surasti “trūkstamą” planetą Saulės sistemos dėlionėje. Ir jam pavyko! Clyde’as nešaudė tuščiais šoviniais ir nemėgino atsitiktinai kažką aptikti - dar prieš atrandant Plutoną buvo keliamos hipotezės, jog Saulės sistemoje turi būti dar viena planeta. Šioms hipotezėms peną davė keisti reiškiniai susiję su Urano ir Neptūno orbitomis. Dabar plutonas yra antra pagal dydį nykštukinė planeta Saulės sistemoje, taip pat ir antra arčiausiai Saulės esanti planeta.

Neptūnas 1846 m.

Neptūno atradėjais gali būti laikomi net trys asmenys - Johann Gottfried Galle (vokiečių astornomas), kartu su Urbain Jean Joseph Le Verrier (prancūzų matematikas), kurie pirmieji užfiksavo tikslią Neptūno vietą ir John Couch Adams (anglų astronomas), kuris dar prieš savo kolegas atliko skaičiavimus ir iškėlė hipotezė, jog už Urano turi būti dar viena planeta. Veiksmas vyko 1846 metais. Neptūnas taip pat yra pirmoji planeta atrasta ne teleskopo pagalba, o tiesiog atliekant matematinius skaičiavimus. Ši įspūdinga planeta, esanti 30 kartų toliau nuo Saulės nei Žemė, savo orbitą įveikia per 165 metus.

Uranas - 1781 m.

Uranas atrastas 1781 metais, o visa šlovė už šį atradimą priklauso serui William Herschel, kuris įvardijamas kaip vienas tituluočiausių 18 amžiaus astronomų. Tiesa, atlikus šį atradimą nebuvo visiškai aišku, kokia tai planeta ir kuo ji pasižymi - žmonės tiesiog sužinojo, jog ji egzistuoja ir kur ji yra. Daug daugiau detalių apie Uraną buvo atskleista 1977 ir 1986 metais, kai atitinkamai Australijos astronomai ir Voyager 2 erdvėlaivis jį ištyrinėjo. Tai labiausiai pasvirusi planeta Saulės sistemoje, todėl para ten trunka tik apie 17 valandų. Taip pat ten ganėtinai šalta, mat vidutinė temperatūra yra tik -212 laipsnių pagal Celsijų.

Saturnas - 700 m. prieš Kristų

Tiksli Saturno atradimo data, kaip ir visų sąraše likusių planetų, nėra žinoma. Manoma, jog pirmieji ją pastebėjo dar Šiaurės Mesopotamijos gyventojai, maždaug 700 metų prieš mūsų erą. Tiesa, jie jos nepavadino Saturnu, tačiau aprašė kaip “spindulį danguje”. Saturno pavadinimą šiai planetai suteikė romėnai, praėjus maždaug 300 metų. Praėjus daugeliui šimtmečių, Saturną atidžiau ištyrinėjo Galilėjus, kuris pastebėjo ir tris Saturno žiedus. Tiesa, pats Galilėjus neįvardino jų kaip planetos žiedų, o suvokė tai kaip atskirus dangaus kūnus, galbūt net tris atskiras planetas. Įdomus faktas - šių dienų duomenimis, Saturnas turi net 62 mėnulius, iš kurių 13 yra itin mažo diametro.

Jupiteris - 7-8 amžius prieš Kristų

Pirmą kartą pastebėtas Babilono gyventojų dar 7 ar 8 amžiuje prieš Kristų, Jupiteris buvo aprašytas ir Kinijos gyventojų, kurie suskirstė dangų į 12 zodiako ženklų zonų ir vienai iš jų priskyrė būtent Jupiterį. Vėlgi, žmogus, kuriam reikėtų dėkoti už atidesnį planetos ištyrinėjimą - Galilėjus. Būtent jis ir atrado, jog aplink Jupiterį skrieja keturi mėnuliai. Kiek vėliau, 1973 metais, Jupiterį pirmą kartą aplankė Pioneer 10 erdvėlaivis, kuris padarė šios milžiniškos planetos nuotraukas ir leido nustatyti, jog aplink Jupiterį iš tiesų skrieja net 50 mėnulių ir jis, kaip ir Saturnas, turi 3 žiedus. Įdomus faktas apie Jupiterį - gravitacija šioje planetoje kur kas stipresnė, nei Žemėje. Jei Žemėje jūs sveriate apie 45 kilogramus, tai Jupiteryje jūsų svoris prilygtų net 114 kilogramų.

Marsas - 2 amžius prieš Kristų

Dar antikinio Egipto astronomų pastebėtas Marsas buvo objektas, kuriuo itin domėjosi pats Aristotelis. Maždaug trečiame amžiuje prieš Kristų jis pareiškė teiginį, jog Marsas yra arčiau nei Mėnulis, mat matė juos prasilenkiančius ir pastebėjo, jog Mėnulis užstojo Marsą. Dar kartą, gilesnis Marso nagrinėjimas prasidėjo būtent Galilėjo laikais, kuris į jį pažvelgė tarp 1609 ir 1610 metų, su pirmuoju savo teleskopu. Marsas taip pat yra pirmoji planeta neskaitant žemės, kurios nuotraukas iš kosmoso pargabeno erdvėlaivis.

Merkurijus - 10 amžius prieš Kristų

Merkurijus taip pat yra planeta, kuria plika akimi galima pamatyti nuo žemės paviršiaus. Kaip ir Saturną, šią planetą pastebėjo dar Šiaurės Mesopotamijos gyventojai ir pažymėjo jį specialioje lentelėje, tai įvyko maždaug 1000 metų prieš mūsų erą. Būtent ši lentelė su žvaigždžių bei planetų stebėjimu ir žymėjimu yra laikoma kaip pirmasis žmonijos astronominis tyrinėjimas. Žinote, kodėl šiai planetai buvo suteiktas toks vardas? Todėl, kad dangumi ji judėjo greičiau už visas kitas, o Merkurijus buvo romėnų dievas laiškanešys.

Venera - 16 amžius prieš Kristų

Manoma, jog babiloniečiai šią planetą pastebėjo dar 1600 metais prieš mūsų erą - išlikusiuose rašytiniuose šaltiniuose bylojama apie planetą, kuri buvo keletą kartų pastebėta danguje. Dar kartą - 1610 metais Galilėjus savo teleskopu užfiksavo Venerą ir nustatė, jog jos judėjimas šiek tiek primena Mėnulio judėjimą. Tai patvirtino Koperniko teorijas apie tai, jog planetos sukasi būtent aplink Saulę, o ne aplink Žemę, kaip buvo manyta iki tol.
Parašė Šarūnas Klenauskas 2017 m. lapkričio 28 d., perskaityta 36 k.

Pasaulis